diumenge, 15 de febrer del 2015

Un curiós a Balenyà – Ja tenim la EMD

Segueix dels capítols d'Un curiós a Balenyà publicats els anys 2007 i 2008 a la revista El Gallaret i en aquest bloc

Arribo a Balenyà, feia temps que no hi venia, després d'un temps de ser-hi la vida em va portar lluny, ... recordo quan l'any 2007 vaig descobrir aquest poble inexistent, sense ajuntament i amb els noms dels carrers escrits en castellà, un poble abatut a causa d'un intent de segregació que no va poder arribar a bon port.

Avui hi torno mogut per la meva insaciable curiositat, vaig llegir a l'ABC que Balenyà havia aconseguit la independència, em va sorprendre molt, però em va impulsar a fer recerca i....Oh !!!, gran sorpresa i alegria, aquell poble inexistent ja existia, ara convertit en EMD, després, el diumenge vaig veure a les noticies que s'havia fet l'acte de constitució a la casa de la vila en una sala plena de gent a vessar i em vaig dir, he de tornar a veure a les persones amb les  que havia xerrat aquells dies per veure què m'expliquen.

Entro al Bar:

- Bon diaa !!

- Ostres !!! .... si ets .... si ets tu !!!!

- Que fots ... tants anys sense veure'ns .... suposo que ja saps que ja tenim la EMD ?

- ... I tant, per això he vingut, a veure si et trobava i podíem fer-la petar com abans .... tens temps ?

- Si ... fins l'hora de dinar no m'espera ningú ... que vols prendre? .... has esmorzat?

- No, encara no.

- Doncs m'acabo el cafè i anem fins a la cooperativa a fer un esmorzar d'aquells que no feu a Barcelona, l'ocasió s'ho val !!

Sortim de Bar tot xerrant ... Fa un diumenge esplèndid per ser al mes de febrer.

- Be, devia ser emocionant l'acte de constitució ?

- ... i tant ... tanta gent ... tants agraïments .... i veure un ajuntament format per persones del poble, va ser un moment inoblidable per molta i molta gent.

- ... I ara què ?

- Ara .... segons ens varen explicar en una reunió informativa que va organitzar l'Ajuntament, la EMD, estarà governada fins a les properes eleccions municipals per la junta gestora que es va constituir l'altre dia, després ...be, suposo que ja ho has buscat a Internet .... a les eleccions del mes de maig ..... podrem triar al president però no als vocals ja que la llei diu que els trien els partits o agrupacions d'electors que es presenten a les eleccions municipals, segons els vots que treguin a l'àmbit de la EMD ... penso que és una mica poc democràtic, ja que els PARTITS son els que trien a persones que ni tant sols han de ser a les llistes.

- ja .... però tinc entès que el president d'una EMD te moltes més atribucions que no han de passar per junta de veïns que no pas un Alcalde pels plens.

- ... Si però tot i així si la junta i el president son capaços de treballar junts, estic segur que és molt millor pel poble.

-  I aquesta reunió informativa .... com va anar?

- Molt be, hi havia força gent i es van fer moltes preguntes, precisament una de les coses que sembla que preocupava era això que parlàvem ... que el fet de que els vocals de la EMD els triessin els partits.
...... Una assistent va preguntar sobre la possibilitat de poder votar abans de les eleccions als possibles candidats a ocupar lloc de vocals, però no va sortir cap solució, tant sols es va demanar als partits que es presentessin a les eleccions que tinguessin la valentia de de fer públics els noms de les persones que nominarien com a vocals.

....Entrem a la Cooperativa i .... sorpresa .... en Joan ja no hi és i la porten la Dolors, l'Edu i la Inès, unes magnifiques persones que vaig conèixer l'altre vegada que vaig ser per aquí.

Seiem a una taula, demanem i seguim parlant ....

-.... Així em deies que preocupava una mica el tema de la tria per part dels partits?

- Si...... hi he estat donant voltes i penso ... .no ser com ho veus ? .... Creus que seria possible de fer una agrupació d'electors independents (Com UM o el que va ser Unió de Poble) per presentar-se a les eleccions municipals i organitzar unes eleccions obertes per triar els vocals ?

- .... A veure, en que afectaria això a les eleccions municipals ... Si es fes això i la gent votes a les eleccions primaries .... després haurien de votar per l'agrupació d'electors a les municipals per assegurar que surten escollits com a vocals les persones que ells han triat democràticament.

- .... Per tant això podria suposar que el partit més votat a les municipals fos l'Agrupacióç
 ... Què hi ferien a l'ajuntament si el seu objectiu no és governar a Seva ?

- .... si el seu objectiu no es governar Seva, no haurien de presentar cap candidat a alcalde, no formar part del govern i ser neutres a les votacions del ple referents a temes de Seva que no afectin a Balenyà, en totes les altres votar segons el que hagi decidit la junta de la EMD.

- Així doncs, amb una majoria suficient, s'asseguraria que tots els temes que sortissin de la EMD i que haguessin de ser aprovats pel ple de l'ajuntament, serien aprovats .... i ... per altre banda no afectaria les decisions del ple que només afectessin al poble de Seva.
.... umm ... pot estar be, potser en parlo amb la gent a veure que en pensen.

- Ostres ... ja s'han fet les dotze, potser que marxem .... es que  quan ens posem a xerrar no hi ha qui ens pari.

- Be doncs fins un altre dia, ens passem els telèfons i estem en contacte pel WhatsApp o pel Telegram

- .... Pel que vulguis els tinc tots dos.

- Una abraçada .... et tindré ... informat.

- Adeu