dissabte, 3 de maig del 2008

Un Curiós a Balenyà

Un Curiós a Balenyà
L'accés a la Informació
(Segueix)
L'altre dia no vaig poder anar a esmorzar al bar de l'estació, tant com soc de curiós, també ho soc de despistat, havia quedat amb la família `per anar a fer una excursió entre cultural i emocional a la zona on va succeí un dels episodis de la passada guerra civil, la batalla de d'Ebre. Sort que vaig aconseguir avisar a temps al meu company de recerques.
Entro al bar i el meu company ja hi és. -Bon dia, saludo a tothom
-Bon dia. Em responen
-Hola Juan, em pots posar un entrepà de llom i una cervesa?
-Marchando.
Què, com va anar la visita?
-Be, molt be, encara que el cor pateix pensant en les persones que la van viure. Em vaig fixar que la gent que hi va de visita, ho mira des de punt molt diferents, uns ho miren des del costa humà, pensant en las persones i d'altres des del costa estratègic, aquests son , crec jo els que pateixen menys i gaudeixen més de la visita.
-Ja pot ser, suposo que per anar a un lloc així s'hi ha d'anar ben preparat.
-De totes maneres, també em va anar be per veure coses sobre el tema del que varem dir que avui buscaríem informació. Passejant per un poble que es diu La Fatarella, la guia ens va explicar que hi estaven fent un local, “Lo Centro” en diuen, és la recuperació del centre parroquial, que el bisbat ha cedit a l'ajuntament hi en fan un centre cívic, centre de dia, etc, finançat per a Generalitat mitjançant un PUOSC, després vaig tenir un altre sorpresa, estaven acabant un edifici de nova planta, també finançat per la Generalitat, en el que hi feien un Telecentre. Em vaig queda amb les ganes de mirar si tenen Web.
-Doncs Mirem-ho.
-Busquem “la fatarella”
-Si que en te mira és aquesta “http://www.lafatarella.altanet.org/
-Mira quin munt d'informació.
-Aquí hi posa Telecentre Punt Omnia diu “Els equipaments informàtics del Punt Òmnia/Telecentre/Punt de Suport UOC/Antena del Coneixement URV de la Fatarella estan al servei de la població per a realitzar diferents tasques com formació, connexió a internet, suport a les empreses, impuls del teletreball, entre altres.
-Per tant des d'aquí tothom que ho vol pot connectar-se a internet i fer el que li calgui de forma gratuïta, també s'hi fan cursos per aprendre a utilitzar l'ordinador i l'horari és quant la gent hi pot anar, de dimarts a divendres de 18:00 a 21:00 i els dissabtes de 9:00 a 13:00. està be, així no cal tenir un ordinador a casa ni pagar una connexió a internet, que son molt cares, per tal de poder estudiar i informar-se.
-Però escolta, mira tot els apartats que hi ha a la web:Alcaldia, Contacta, Grups Municipals, Regidories, Butlletí Municipal, e-bop, Ordenances Fiscals, Informació al Contribuent, Biblioteca, Telecentre, Educació, Centres de Culte, Esports, i molts més.
-Si mira, aquí hi posa entitats, a veure si n'hi ha gaires?
-Mira tu 17. Hi deu viure molta gent.
-Mirem-ho, a veure si clicant a “alcaldia”.
-Ostres “La Fatarella és un poble de 1.169 habitants situat al sud-oest del Principat de Catalunya, a la comarca de la Terra Alta, a una altitud de 500 m; la seva orografia... “ Doncs no és pas tant gran.
-Caram! Com avancen.
-Escolta, saps si es poden fer gestions per Internet.
-Si, és clar. N'hi ha algunes que les pot fer tothom. Per fer-ne d'altres has de tenir firma digital, que la pots aconseguir, en certs llocs oficials. I ara ja estan fent el DNI digital, que amb l'ajuda d'un lector de targetes amb xip connectat al ordinador, ja tens la teva signatura digital per relacionar-te amb les administracions.
-Mira. Vaig voler fer-me el DNI electrònic per poder fer gestions amb les administracions. Vaig entrar a la web del “Ministerio del Interior”, em van donar hora per dos dies després, hi vaig anar, i en vint minuts vaig sortir d'allà amb el meu carnet nou.
-Res a veure amb la gran aventura que és anar ben aviat al matí a la comissaria, espera que et donin número, estar pendent de a quina hora et tocarà i després tornar al cap d'uns dies a buscar-lo.
-Si mira. I ara amb el meu carnet i un lector de targes, podré connectar amb Hisenda i fer la meva declaració, incorporant-hi les dades fiscals que ells tenen de l'exercici, i presentaré la meva declaració. sense sortir de casa ni demanar hora.
-Però això ho fas tu perquè en saps.
-No. Això no costa gaire d'aprendre i és la millor manera d'apropar l'administració als ciutadans.
-Però això no ho pots fer si no pagues un dineral en una connexió ADSL.
-Per desgràcia a la majoria dels cassos si que és així. Però hi ha ajuntament que ja s'han adonat que si tots els ciutadans, sense discriminació, hem de ser iguals davant de les administracions, s'han de fer xarxes publiques obertes, que no estiguin subjectes a quotes. I fomentar la formació a persones de totes les edats.
-En coneixes algun?
-Si, en conec algun que en col·laboració amb guifi.net, ho estan fent, Gurb, on va néixer guifi,net, Tona, Sant Bertomeu de Grau, Centelles, Santa Eugènia de Berga, Malla, Orís, Sant Quirze de Besora, Prats de Lluçanès, Sant Martí de Centelles, Perafita, Sant Boi de Lluçanès, Besalú, Castellfollit de la Roca, etc. La majoria ho donen el servei a partir dels punts joves, els Telecentres i les Biblioteques, aprofitant els excedents de la connexió que tenen a Internet, d'altres aprofiten la connexió de l'ajuntament un cop finalitzat l'horari d'oficines.
-Està bé això, de fet, així s'aprofiten més unes connexions que ja paguem entre tots els ciutadans, que per tant son nostres. Però aquí no tenim ni biblioteca, ni telecentre i el punt jove no està obert tots els dies de la setmana.
-Penso que tot és proposar-ho, oi?
-Vols dir?
-Jo crec que si. No crec que s'hi puguin posar gaires objeccions a donar més servei als ciutadans, aprofitant recursos existents i amb un cost mínim de instal·lació i manteniment.
-Escolta i que en penses de proposar que en el nou centre cultural hi hagi una Biblioteca i un telecentre.
-Penso que si en sou molts d'interessats, ho podeu proposar, pel què se, el Centre Cultural, de moment és tant sols una proposta d'avantprojecte.
-Si. A la reunió de l'Associació de veïns, es va dir que és faria una nova reunió per recollir les mancances que trobàvem que tenia el nostre poble i establir grups de treball de totes aquelles que tinguessin un nombre suficient de gent interessada en solucionar M'ho apunto per proposar-ho.
-Penso que és molt important tenir accés a les fonts de coneixement tradicionals, les biblioteques, I a les fonts més modernes de coneixement, Internet. Sempre sense oblidar la transmissió oral. I que s'ha de fer de tal manera que tothom hi tingui accés per no crear més diferències en les oportunitats de desenvolupament social, cultural i econòmic dels ciutadans.
-Hi estic d'acord.
-Bé, ja s'ha fet tard, potser que ho deixem per avui oi.
-Que et sembla si ens veiem d'aquí a una setmana?
-Per a mi perfecte.
-A deu a tothom.
Surto al carrer, fa un dia esplèndid, estic content, ho deu fer la primavera?